Nõuanded

Kuidas robotniiduk talvituma seada ja miks hooldust on vaja?

Sügisel, kui temperatuurid langevad kuskil 5 kraadi juurde on mõistlik robotniiduk koos laadimisjaamaga üles võtta. Järgnevalt anname omapoolseid soovitusi Stihl ja Viking iMow robotniidukite talviseks hoiustamiseks ja hooldamiseks.

Enne seda tuleks roboti aku 100% täis laadida ja siis tuleks välja lülitatud automaatika – ehk roboti aktiivajad. GPS mudelitel tuleks välja lülitada ka GPS kaitse – selle saab välja lülitada nii äpist kui ka roboti seadistustest. Kui automaatika on välja lülitatud, siis robot kontrollib esimesel nädalal paar korda päeva jooksul, kas on vaja niitma minna, teisel ja kolmandal nädalal kontrollib ta korra päevas ja edaspidi ta enam end sisse ei lülita ehk jääb talveunne.

Kindlasti puhasta robotniiduk harja ja lapiga enne hoiustamist. Puhastada tuleks robotit ilma vett kasutamata – robot on küll pealt poolt veekindel, aga põhja alla vesi sattuda ei tohi. Kui avastad puhastamise käigus defekte, mis vajaksid meistri kätt, siis too kindlasti robot enne talvituma panemist Saemeistrisse remonti.

Laadimisjaamalt tuleks eemaldada kate ja ühendada lahti vooluvõrgust. Lahti tuleks ühendada ka perimeetrikaablid – erineva aastakäigu mudelitel saab seda teha erineval viisil (kas klikitavad korduvakasutatavad päästikud või avatavad ühekordsed fiksaatorid). Perimeetrikaabli juhtmed tuleb ka mati küljest eemaldada ja lahtised otsad hermeetiliselt (niiskuskindlalt) näiteks isoleerteibi abil sulgeda. Voolujuhtme soovitame üles korjata või kui see võimalus puudub, siis vooluots samuti hermeetiliselt sulgeda.

Kui laadimisjaam on üles korjatud võiks ta soojas ruumis uuesti voolujuhtmega ühendada ilma pistikut seina panemata ja roboti laadimisjaama asetada. Robotit ja jaama tuleks hoiustada +10-+15 kraadi juures ja kuivas kohas. Soojemas ruumis võib aku kiiremini tühjeneda.

Kui roboti korjad üles oktoobri lõpus või novembris, siis oleks mõistlik laadida roboti akut korra näiteks veebruari kuus. Selleks ühenda laadimisjaama juhe nüüd vooluvõrguga ja vajuta ok nuppu – siis ärkab robot talveunest üles ja kui aku on 85% või vähem laetud, siis hakkab ta akut laadima. Kui aku on selle ajaga vähem tühjenenud, siis ei pruugi robot laadima hakata. Seda saab ka kontrollida peamenüüst Teabe nupule vajutades. Robotit võiks laadida pika päeva või üle öö ja siis uuesti vooluvõrgust eemaldada.

Kui nii palju mässata ei viitsi, siis võib alati roboti meile hoiustamisele tuua. Kui soovid, et laadimisjaam kaua ilus ja töökorras oleks, siis soovitaksime selle ikkagi siseruumi talvituma viia.

Robotid sõidavad hooaja jooksul isegi kuni 1000 km maha ja seetõttu vajavad iMowd veidike hoolt, alustades lihtsamast mustuse puhastusest ja lõpetades keerukamate komponentide testidega. Seda kõike selleks, et järgmisel hooajal tõrgeteta töötada.

Mida ja miks hooldada?

Hooldus koosneb kolmest põhiosast:
1. Diagnostika
2. Puhastamine ja defekti kõrvaldamine
3. Kuluosade vahetus

Diagnostika

Diagnostika hõlmab enamasti välpade nullimist ja möödunud aasta kokkuvõtte tegemist. Näiteks palju kulutas iMow laadimisele elektrit, mitu korda üldse akut laeti, mitu tundi kulutati niitmisele, mitu korda sadas vihma või põrkas iMow vastu takistust. Samuti annab diagnostika ülevaate hooajal esinenud tõrgetest, mille põhjal saame anda soovitusi niidupinna või seadistuse korrigeerimiseks. Ka tarkvara võib vajada uuendamist.

Puhastamine

Kui esmapilgul tundub, et puhastamist vajavad ainult niidutekk ja plastikkatted, siis tegelikult on asi tunduvalt keerulisem. Tavaliselt kogunevad muru ja muud jäägid ümber võllide. Et vältida rattamootori ülekoormamist, tuleb rattad eemaldada, puhastada võllide ümbrused ja rattad, et tagada nende vaba ja takistusteta liikumine. Ka esirataste puksid vajavad puhastamist ja määrimist spetsiaalse määrdega ning vajadusel tuleb kulunud detailid vahetada.

Kuna robot töötab enamasti kuiva ilmaga, siis saab see tolmuseks nii seest kui ka väljast. Robotit tuleb puhastada, kuna niiduki põhjas on kondensatsioonivee äravooluavad, mille settinud tolm ja murujäägid võivad ummistada. See ei mõju hästi elektroonikale, kui vesi ja niiskus masinasse jäävad. Veel hinnatakse ja vajadusel puhastatakse elektrilised ühendused spetsiaalsete puhastuainete ja määretega, et vältida võimalikku oksiidi teket ühendusklemmidel.

Kuluosade vahetamine

Roboti puhastamise käigus saab selgeks, millised detailid vajavad vahetamist. iMow hooajalõpu hooldusel vahetatakse esmajärjekorras kindlasti tera ja esirataste pöördpuksid. Sõltuvalt läbisõidust, hooaja kesksest puhastamisest ja pinnasest võivad kulunud olla esirataste laagrid, mistõttu vajavad vahetust ka esirattad. Mitmed juhuslikud takistused niidupinnal tekitavad samuti lisakulusid.

Näiteks võivad tormi ajal maha langenud puuoksad, käbid või mänguasjad tera deformeerida. Lisaks vähenenud niitmisefektiivsusele ja suurenenud koormusele põhjustab rikkis tera vibratsiooni, mis kutsub omakorda esile teramootori poltide lahtivärisemise. See võib põhjustada erinevaid probleeme, alustades niidukorpuse ja lõpetades elektroonika kahjustustega.

iMow hooldus lõppeb alati katse käivitamisega testalal ja aku täislaadimisega. Tehakse viimane test veendumaks, et iMow on järgmiseks hooajaks 100% valmis.

Tutvu täpsemalt hoolduspakettidega siin: https://saemeister.ee/metsa-ja-aiatehnika-remont-ja-hooldus/

Artikli autoriõigus: Saemeister OÜ. Ilma kirjaliku loata on artikli või selle osade kopeerimine keelatud.

Kasutatud allikas: https://www.farron.ee/blog/roboti_hooldus/